Thursday, July 30, 2009



HADIS-HADIS KEPIMPINAN DAN PEMILIHAN (RENUNGAN UTK PERWAKILAN)
عن عبد الرحمن بن سمرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم " يا عبدَ الرحمنِ لا تَسْأَلِ الإمَارَةَ فَإنَّكَ إِنْ أُوتِيتَها عن مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ إليها وإِنْ أُعْطِيتَها مِن غيرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عليهاMaksudnya: Daripada Abdul Rahman bin Samurah, daripada Nabi SAW sabdanya: “Wahai ‘Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau dibebankan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu (oleh Allah)(Riwayat Bukhari dan Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Nasaie dan Ahmad)عن أبى موسى قال: دَخَلْتُ على النبىِّ صلى الله عليه وسلم أنا ورَجُلانِ مِن بني عَمِّي فقال أحدُهما: يا رسولَ اللهِ أَمِّرْنا على بعضِ ما وَلَّاكَ اللهُ, وقال الأخَرُ مِثْلَ ذلك فقال عليه الصلاة والسلام "إنَّا واللهِ لا نُوَلِِّّى هذا العملَ أَحَدًا سَأَلَهُ أو أحدا حَرَصَ عليهMaksudnya :Dari Abu Musa RA, Aku menemui Nabi saw. bersama dua orang lelaki dari sepupuku. Seorang dari keduanya berkata: Wahai Rasulullah, angkatlah kami sebagai pemimpin atas sebahagian wilayah kekuasaanmu yang telah diberikan Allah azza wa jalla! Yang satu lagi juga berkata seperti itu. Lalu Rasulullah saw. bersabda: Demi Allah, kami tidak akan mengangkat seorang pun yang meminta sebagai pemimpin atas tugas ini dan tidak juga seorang yang tamak utk memperolehinya .(Riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad)عن أبى ذرّ قال: قُلْتُ يا رسولَ الله أَلَا تَسْتَعْمِلُنِى ! فَضَرَبَ بِيَدِهِ على مَنْكِبِي ثم قال: " يا أبا ذرٍّّ !إنك ضعيفٌ وإنها أمانةُ وإنها يومَ القيامةِ خِزْيٌ ونَدامَةٌ إلا مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّها وأَدَّى الذي عليه فيها.Maksudnya: Daripada Abu Zar katanya: Aku bertanya: “Wahai Rasulullah! Tidakkah mahu engkau melantikku?”. Baginda menepuk bahuku dan bersabda: “Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya."(Riwayat Muslim)مَنِ اسْتَعْمَلَ رَجُلاً على عِصَابَةٍ وَفيهم مَنْ هُوَ أَرْضَى لِلَّهِ منه فقد خَانَ اللهَ ورسولَهوالمؤمنينMaksudnya: Sesiapa yang melantik seseorang lelaki berdasarkan mana-mana kumpulan, sedangkan ada di kalangan mereka orang lain yang lebih diredhai Allah maka dia sudah mengkhianati Allah dan rasulnya dan orang-orang yang beriman.
Posted by Nama: muhammad idres al yamaniat 10:02 AM 0 comments
Labels:
if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-6463528096488824845")); }
Monday

Wednesday, July 29, 2009


HADIS-HADIS PALSU BERKAITAN BULAN REJAB
1.) Hadith yang diriwayatkan oleh asSilafi bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Kelebihan Rejab atas segala bulan bagaikan kelebihan Al-Quran atas segala zikir; kelebihan Sya'ban atas segala bulan adalah seperti kelebihan Muhammad atas segala para Nabi dan kelebihan Ramadhan atas segala bulan bagaikan kelebihan Allah atas segala hambanya." Hadith ini adalah Maudhu' Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 517 2.) Abu Muhammad Al- Khallal , Ad-Dailami , Al-Ashbahani meriwayatkan dari Mansor bin Yazid Al-Asadi , dari Musa bin 'Imran , dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Bahawasanya di dalam Syurga ada sebuah sungai yang dipanggil Rejab , airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu , barangsiapa berpuasa sehari sahaja dari bulan Rejab nescaya Allah memberinya minum dari sungai itu".Kata Az-Zahabi : Mansor bin Yazid tidak dikenali orangnya dan khabarnya ( Hadithnya ) adalah Batil Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 5143.) Hadith yang biasa digunakan Puasa Rejab seperti berikut : Ibnul-Jauzi menyebutkan dari riwayat Al-Furat bin As-Saib , dari Maimum bin Mahran dari Abu Zarr r.a. katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda : Ertinya: "Barangsiapa berpuasa sehari dari bulan Rejab disamakan dengan puasa sebulan . Barangsiapa berpuasa tujuh hari dari bulan Rejab nescaya ditutup baginya pintu - pintu Neraka Jahim yang tujuh . Barangsiapa berpuasa lapan hari dari bulan Rejab nescaya dibukakan bagikan baginya pintu - pintu Syurga yang lapan itu . Barangsiapa berpuasa sepuluh hari dari bulan Rejab maka Allah menukarkan kejahatan - kejahatannya dengan kebaikan - kebaikan , dan barangsiapa berpuasa lapan belas hari dari bulan Rejab nescaya berserulah seorang penyeru bahawasanya telah diampunkan apa yang telah lalu dan mulakanlah amalan." Kata Ibnul-Jauzi : Hadith ini tidak sah Kata Yahya bin Ma'in : Al - Furat bin As-Saib tidak bernilai apa-apa. Kata Al-Bukhari dan Ad-Daruquthni : Dia adalah matruk. Dalam sanad juga terdapat Risydin Abu Abdullah yang juga seorang yang matruk Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 524 4.) Ibnu - Jauzi menyebutkan dari riwayat Muhammad bin Abdul - Baqi dari jalan Abu Bakr Muhammad bin Al-Hasan An Naqqasy , dari Abu Sa'id r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Rejab adalah bulan Allah , Sya'ban bulanku dan Ramdahan bulan umatku…..dan seterusnya yang terlalu panjang untuk dinukilkan.Kata Ibnu - Jauzi :Hadith ini adalah Maudhu' Al-Kasa-i yang terdapat dalam sanadnya tidak dikenal orangnya . Manakala An-Naqqassi iaitu Abu Bakar bin Muhammad bin Al- Hasan An- Naqqassi dituduh berbohong Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 529, kasyful Khafa hadis no 13585.) Hadis mengenai kelebihan solat-solat tertentu:"Sesiapa yg bersembahyang maghrib pada malam pertama di bulan Rejab kemudian bersembahyang 20 rakaat selepasnya, dia membaca disetiap rakaat surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas sekali dengan sepuluh kali salam, nescaya Allah menjaga dirinya, keluarganya, hartanya dan anaknya, dan diselamatkan dari azab kubur, dan dia akan melalui sirot seperti kilat tanpa dikenakan hisab dan azab"Sumber : Fatawa Syeikh Athiyyah SaqrKesimpulan.1. Para ulama hadis diantaranya Ibnu Hajar Al-Asqallani, Ibnu Taimiyyah dll menyatakan bahawa tidak ada hadis yg sahih tentang kelebihan bulan rejab secara khusus melainkan ia adalah termasuk di antara bulan2 haram. 2. Adapun berpuasa di bulan rejab hukumnya sunnat sebagaimana yg difatwakan oleh Syeikh Atiyyah Saqr kerana ia termasuk di dalam bulan2 haram dan ada hadis yg diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Umamah AlBahili tentang puasa tersebut.2. Kita perlu berhati2 dlm menukilkan hadis2 kerana dibimbangi kita mendustai Rasulullah SAWDiriwayatkan daripada al-Mughirah r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Sesungguhnya pendustaan terhadapku adalah tidak sama dengan pendustaan yang dilakukan terhadap seseorang kerana orang yang sengaja mendustakanku akan disediakan baginya azab dari api Neraka [Bukhari, Kitab Jenazah no 1209, Muslim, Mukaddimah no 9, TIrmidzi, Kitab Jenazah no 921, Ahmad Juzuk 4/245 & 252]Rujukan:1. Ahsanul Kalam fit Fatawa Wal ahkam, Syeikh Athiyyah Saqr Jil 3, ms 65, 443, 4762. Lathoiful Maarif, AlHafiz Ibnu Rajab Al Hanbali Ms 217- 2353. Kasyful Khafa', Syeikh Ismail Ajluuni4. Tahzirul Muslimin minal Ahadis Al maudhuah, Muhammad bin Al Basyir Al-Azhari5. Al.ahkam.net6. Tanzihus Syariah...,


BENARKAH ISRA' DAN MIKRAJ BERLAKU DI BULAN REJAB???
BENARKAH ISRA' DAN MIKRAJ BERLAKU DI BULAN REJAB???Apabila tibanya bulan Rejab sudah menjadi kelaziman umat Islam di seluruh dunia memperingati peristiwa Isra dan Mikraj. Sambutan tersebut seolah-olah ianya berlaku benar-benar pada bulan rejab tanpa ada sebarang keraguan lagi. Tetapi hakikatnya yang sebenar, para ulama yang menulis berkaitan dengan sejarah tersebut menukilkan perbezaan pendapat mengenainya. Di sini saya cuba nukilkan pandangan-pandangan tersebut.BILAKAH IA BERLAKU??Terdapat beberapa pendapat ahli sejarah Islam:1. Ia berlaku 18 bulan sebelum hijrah.Ini berdasarkan riwayat Ibnu Saad di dalam 'Thobaqatnya' seperti yang dinukilkan oleh Dr Said Ramadhan Al-Buthi, dan juga disebutkan oleh Ibnu Abdil Baarr2. Ia berlaku di awal-awal kebangkitan baginda menjadi Rasul.Ini berdasarkan riwayat Ibnu Asakir, tetapi ini merupakan pendapat yang tidak sohih menurut Ibnu Kathir, dan Ibnu Hajar menghukumnya 'Syaz' (sangat dhaif)3. Ia berlaku pada tahun ke sepuluh selepas kebangkitan.Ini berdasarkan riwayat Ibnu Ishaq4. Ia berlaku setahun sebelum hijrahIni berdasarkan riwayat Al-Baihaqi dari Az-Zuhri, Ibnu Lahiiah dari 'Urwah Az Zubair. Ia merupakan pendapat Imam Nawawi. Ibnu Hazm mendakwa telah adanya kesepakatan (ijma') tentang tarikh ini tetapi Ibnu Hajar menolak dakwaan tersebut.5. Ia berlaku 16 bulan sebelum hijrah.Ini berdasarkan riwayat Al-Hakim dari As Suddiy6. Ia berlaku 8 bulan sebelum Hijrah.Pendapat ini disebut oleh Ibnul Jauzi,7. Ia berlaku 6 bulan sebelum hijrah.Pendapat ini disebut oleh Ar Rabie bin Salim8. Ia berlaku 11 bulan sebelum hijrah.Ini pendapat Ibrahim Al-Harbiy9. Ia berlaku 14 bulan sebelum hijrah.Pendapat ini disebut oleh Ibnu Abdil Barr10. Ia berlaku 15 bulan sebelum hijrah.Pendapat ini disebut oleh Ibnu Faris.11. Ia berlaku 17 bulan sebelum hijrah.Ini berdasarkan riwayat At Thobari dan Al-Baihaqi dari as Suddiy12. Ia berlaku 3 tahun sebelum hijrah.Pendapat ini disebut oleh Ibnu Athir.13. Ia berlaku 5 tahun sebelum hijrah.Al-Qurthubi dan An Nawawi menukilkan pendapat ini dari Az Zuhriy, dan ditarjihkan oleh Qhadi 'Iyad, tetapi ditolak oleh Ibnu Hajar.BULAN APAKAH IA BERLAKU??Juga terdapat beberapa pandangan yang berbeza.1. Ia berlaku pada bulan Rabiul Awwal.Ini berdasarkan riwayat Ibnu Lahiiah dari Urwah Az Zubair. Menurut riwayat Ibnu Abi Syaibah dari Ibnu Abbas ia berlaku pada 12 Rabiul Awwal, tetapi Al-Hafiz Ibnu Kathir mendhaifkan riwayat ini. Di antara ulama yang memilih pendapat ini ialah Al-Hafiz Abdul Ghani Al-Maqdisi 2. Ia berlaku pada bulan Zulqaedah.Ini merupakan pendapat As Suddiy3. Ia berlaku pada bulan Rejab.Ini merupakan pendapat Ibnu Hazm, dan juga Imam Nawawi di dalam kitabnya 'Ar-Raodhoh' ..Ada yang menyatakan 27 Rejab dan ada yang menyatakan ia berlaku pada malam Jumaat pertama di bulan Rejab. Ibnu Kathir juga mendhaifkan riwayat ini. 4. Ia berlaku pada bulan RamadhanIni pendapat yang diputuskan oleh Al Waqidiy, dan riwayat Ibnu saad dari Ibnu Abi Saburah5. Ia berlaku pada bulan Syawwal.Ini berdasarkan riwayat At Thobari dan Al Baihaqi dari As Suddiy6. Ia berlaku pada bulan Rabiul Akhir.Ia merupakan pendapt Ibrahim Al-Harbiy dan ditarjihkan oleh Ibnu Munir.KESIMPULAN.1. Para ulama pengkaji sirah dan ahli hadis berselisih pendapat mengenai tarikh hijrah dengan perselisihan yang begitu banyak.2. Tiada riwayat yang benar-benar sahih dan begitu jelas tentang tarikh peristiwa tersebut berlaku.3. Apa yang penting ialah pengajaran dari peristiwa tersebut bukanlah tarikhnya. Jika tarikhnya penting nescaya pasti akan ada riwayat yang jelas dan sohih dari sahabat-sahabat baginda.4. Memperingati Isra' dan Mikraj di bulan Rejab adalah berdasarkan pandangan Imam Nawawi dan Ibnu Hazm RahimahumaLlah.5. Tidak mengetahui tarikh sebenar Isra' dan Mikraj merupakan kejahilan yang tidak memudharatkan aqidah dan amalan.RUJUKAN.1.Al Bidayah Wan Nihayah, Ibnu Kathir2. Fathul Bari, Ibnu Hajar Al-Asqallani.3. Tafsir Al-Quran Al Adzhim, Ibnu Kathir.4. Al- Isra' Wal Mikraj, Musa Muhammad Al-Aswad.5. Qissothul Mikraj, Abuuna Al Marhum Tuanguru Hj Yaakub Pesagi6. Fiqh Sirah, Syeikhuna Dr Said Ramadahn Al Buthi7. Al Mustafad Min Qasasil Quran, Dr Abdul Karim zaidan.8. Sirah Rasululah, Dr Muhammad Habash9. Muhammad Rasulullah, Syeikh As Sodiq 'Urjunabu muhammad idres bin yaakob.


PERISTIWA YANG BERLAKU PADA HARI JUMAAT1.Pernikahan diantara Nabi Adam dan Hawa A.s2.Pernikahan diantara Nabi Yusuf dan Siti Zulaikha A.s3.Pernikahan diantara Nabi Musa dan Shafrawo A.s4.Pernikahan diantara Nabi Sulaiman dan Balkis A.s5.Pernikahan diantara Nabi Muhammad SAW dan Siti Khadijah A.s6.Pernikahan diantara Nabi Muhammad SAW dan Siti Aisyah A.s7.Pernikahan diantara Saidina Ali b. Abi Thalib dan Fatimah R.anhaPERISTIWA YANG BERLAKU PADA HARI SABTU1.Perancangan jahat kaum Nabi Nuh terhadapnya2.Perancangan jahat kaum Nabi Saleh terhadap unta Nabi Saleh3.Perancangan jahat saudara kandung Nabi Yusuf terhadap Nabi Yusuf4.Perancangan jahat firaun terhadap Nabi Musa A.s5.Perancangan jahat yahudi terhadap Nabi Isa.6.Perancangan jahat kaum quraish di Dar An-Nadwah terhadap Nabi Muhammad SAW.7.Perancangan jahat kaum yahudi terhadap larangan Allah SWT.PERISTIWA YANG BERLAKU PADA HARI AHAD1.Penciptaan tempat laluan bintang-bintang2.Penciptaan bintang-bintang yang bergerak3.Penciptaan api neraka pada hari ahad4.Penciptaan tujuh lapis bumi5.Penciptaan tujuh lautan yang besar6.Penciptaan tujuh anggota yang besar7.Penciptaan tujuh hari dalam seminggu


Abu Laith As-Samarqandhy berkata; 10 kebaikan terkandung di dalam sodaqah. 5 di dunia dan 5 kebaikan di Akhirat. Lima Faedah yang diperolehi di dunia ialah;
1. Membersihkan harta.2. Membersihkan dosa-dosa yang diperbuat oleh seseorang.3. Menolak beranika bala dan penyakit.4. Mengembirakan hati golongan fuqara dan Masaakin.5. Mendatangkan barokah dan melapangkan rezki.
Lima kebaikan di akhirat ialah;
1. Mendapat naungan aryash Allah di akhirat.2. Meringankan hisabnya.3. Menambah berat timbangan amal kebajikan.4. Memudahkannya menyeberangi titian.5. Meningkatkan darjatnya di Syurga



Jadilah pekerja dan kakitangan yang amanah.
saya ingin menulis tentang betapa dhoifnya sekolah Pas bukan kerana prasarananya tetapi sikap sesetengah ibu-bapa, guru dan ahli-ahli Pas terhadap sekolah tersebut. Sesetegah mereka selalu memandang mudah apabila berurusan dengan sekolah Pas. Bagi mereka sekolah Pas bukan sekolah kerajaan. Sikap ini telah menyebabkan pusat-pusat pendidikan Pas sukar untuk bergerak secara sistematik dan berkembang seiring dengan tuntutan jamaah.Ibu Bapa sanggup berhabis duit membayar yuran Tusyen jika anak-anak mereka belajar di sekolah Kerajaan. Sebut saja berapa harga buku, pasti ibu-Bapa Pas tadi akan bertungkus lumus mendapatkan wang hatta berhutang sekalipun. Ibu Bapa sangat berdisplin apabila berurusan dengan pihak pentadbiran sekolah-sekolah kerajaan. Jika ada perjumpaan PIBG, awal-awal lagi mereka hadir. Saya bukan melarang sikap pro-aktif ibu bapa itu. Tetapi yang saya hairannya mengapa bila anak-anak mereka belajar disekolah-sekolah agama di bawah Pas mereka tidak boleh bersikap demikian?. Sering pusat-pusat pendidikan Pas menghadapi tanggungan tunggakan yuran yang tinggi. Setelah digantung pengajian beberapa kali barulah dibayarnya separuh yuran. Dengan separuh yuran yang sudah sedia rendah itu, apalah yang dapat dilakukan oleh pihak pentadbiran. Sekolah kerajaan yang gaji guru dan perbelanjaan pentadbirannya dibayar oleh kerajaan, Ibu Bapa boleh setia membayar yuran. Tetapi disekolah agama swasta Pas yang gaji gurunya dibayar melalui yuran, berlengah pula mereka menjelaskan yuran. Mengapa kita sering menganggap mudah dengan sekolah jamaah kita sendiri?. Pengalaman saya dan rakan-rakan, sering bertemu dengan ibu bapa yang cukup kuat Pas nya. Tapi cukup liat membayar hutang dengan sekolah-sekolah ditempat anaknya belajar. Kadang-kadang ada yang terus tidak membayarnya. Saya samasekali tak salahkan Pas yang disertainya tetapi sikap individu tersebut. "Alah..takpenya...sekolah kita"..sikap inilah yang banyak "membunuh" sekolah-sekolah Pas.Sebahagian Guru-guru yang mengajar disekolah Pas pun begitu. Asalkan mengajar disekolah "Jamaah", lalu di anggap mudah segala-galanya. Nak datang kelas ke atau taknak datang tak kesah. Kalau nak bercuti, cuti aje..tak perlu maklumkan kepada pentadbiran. "Pihak pentadbiran pun orang kita,sahabat kita juga". Kalau mereka makan gaji disekolah kerajaan ( yang mereka kata zalim itu) bukan main taat lagi dengan arahan. Program Pas tak boleh datang jika bertembung dengan tugasan sekolah. Kalau nak buat program Pas kena lihat dulu taqwim sekolah. Tapi kalau mengajar disekolah Pas, ada mereka fikir begitu?.Kadang-kadang tak datang berminggu-minggu. Soalan peperiksaan pun dibuat dalam kelas waktu hari peperiksaan berlangsung. Alasannya ana sibuk kerja-kerja parti. Betul..mereka memang sibuk buat kerja-kerja jamaah tetapi dalam masa yang sama Mereka tidak sedar mereka sedang membunuh sebuah perjuangan pendidikan dalam jamaah. Yang hairannya jika mereka mengajar disekolah kerajaan, mereka boleh susun program Pas, usrah ke, mesyuarat ke atau apa saje selepas waktu persekolahan. Tetapi bila mengajar di sekolah jamaah, sibuk mereka hingga tak tunjuk muka di sekolah. Apakah mengajar disekolah Pas bukan "Amanah" yang jika dikhianati juga termasuk dalam tanda-tanda Munanfiq?. Bagaimana sekolah jamaah nak lahirkan pelajar yang berkualiti? kalau inilah sikap setengah guru dan ustaz-ustaz yang mengajar disekolah Pas.Bagi saya, apabila kita menggelarkan diri kita ahli Pas, bermakna kita adalah "AnsoruLlah". Kita penolong agama Allah. Tolong segenap unit yang ada dalam tuntutan agama itu. Politiknya, pilahanrayanya, pendidikannya, ekonominya, amalnya dan segala-galanya. Saya sudah melawat dan menziarahi banyak sekolah-sekolah Pas di Malaysia ini. Saya sudah banyak bersembang dengan teman-teman yang mengendalikan sekolah-sekolah tersebut. Boleh dikatakan semuanya menghadapi masaalah yang sama. Mengapa begitu ?... Nak kata kita tak faham etika kerja dalam Islam, dah banyak kali naqib-naqib usrah kita beritahu, bahawa biar kita orang Pas ini jadi contoh dimana-mana. Hatta kalau jadi kakitangan kerajaan pun tunjukkan sikap pekerja Muslim yang baik. Jangan curi tulang, jangan curi peralatan pejabat bawa balik rumah, jangan lembab kerja, jangan cuai dengan amanah, buat kerja sungguh-sungguh kerana satu hari kita pula yang akan jadi kerajaan. Naqib-naqib kita ajar kalau diistiharkan siapa kakaitangan cemerlang di pejabat,? orang Pas.. siapa pegawai yang paling didikasi?.. orang Pas.. baru orang ramai akan sokong Pas. Tapi kalau sikap kita sambil lewa, sekolah kita paling dhoif, pekerja kita paling banyak cuti dan ponteng kerja. Pekerja kita makan gaji dengan orang lain tapi buat kerja untuk orang lain...siapa lagi nak hormat kita. Kalau kita sendiri tidak menghormati tatakerja Islam siapa lagi yang akan menghormatinya?.Sekolah-sekolah Pas atau majikan-majikan Pas tidak pernah meghalang kakitangannya menyertai program Pas, bahkan memeberikan galakan. Tetapi tidak bermakna kakitangan boleh sewenangnya membunuh sekolah atau syarikat-syarikat yang dimiliki orang Pas..Mengajar disekolah Pas memang gajinya rendah. Tapi apakah kita cuai kerja itu kerana gajinya rendah dan kita gigih bekerja disekolah kerajaan itu kerana gajinya tinggi?. Kalau kerja dalam jamaah ini dilonjak oleh duit bukannya dilonjak oleh kesedaran kerja itu amanah..maka apa bezanya kita dengan ahli Umno yang mengejar benda?.Tanda munanfiq itu ada tiga: Apabila berkata-kata, dusta. Apabila berjanji akan dimungkirinya dan apabila diberikan amanah, ia khianat.
at
3:58 PM

1 comments:

Tuesday, July 28, 2009



Bila Syaitan menangis teresak-esak


TANGISAN DAN JERITAN MEREKA BUKAN BERMAKNA MEREKA SERIK...AWASLAH AHLI PAS.
Baru-baru ini riuh rendah disegenap penjuru dunia dengan kekalutan Iblis dan anak-anak buah syaitannya. Tenaga-tenaga syaitan yang difikirkan perlu dikerah sekeras-kerasnya untuk menjayakan agenda mereka memecahbelahkan PAS. Tajuk operasinya ialah "Cerai beraikan PAS dengan Ops UG". Taklimat demi taklimat diberikan oleh jenderal Syaitan. Stratigi disusun serapi mungkin untuk operasi ini. Syaitan yang pakar-pakar dikumpul dalam satu team untuk tujuan ini. "Inilah peluang kita" kata jeneral dengan penuh bersemangat. Jika kamu semua berjaya pecahkan pas sehingga terbentuknya "team tok guru Nik Aziz" disatu pihak dan team "Tok Guru Haji Hadi" disatu pihak yang lain, maka kamu semua akan dianugerahkan penganugerahan yang besar beserta bonus gaji 10 tahun. Jika kamu berjaya pula mengheret group yang berkecuali keluar Pas kerana frust dengan kedua-dua team tersebut maka kamu akan diberikan sanjungan besar beserta 1000 ekar ladang Babi yang belum selsema. Maka bertempik dan bersoraklah petugas-petugas syaitan yang berselerakan diseluruh pelusuk dunia menyambut janji-janji jeneral mereka, walaupun mereka sendiri tahu jeneral-jeneral mereka memang pendusta kelas 1 termasuk mereka sendiri.Maka bertungkus lumuslah para syaitan dengan kepakaran masing-masing. Yang pakar tentang IT dan mahir pula dengan dunia blog, akan mempengaruhi blogers-blogers yang cenderung kepada TGNA agar mencemuh dan memaki TGHH. Manakala sekelompok syaitan yang lain akan mendatangi blogers yang cenderung kepada TGHH agar mencela TGNA. Syaitan yang jadi khadam peringkat bawahan pula membisikkan kepada peminat blog-blog agar jangan lupa membuka blog-blog tersebut, dan jangan lupa agar memburuk-burukan kedua-dua tokoh tersebut bila bersembang dikedai kopi.Syaitan-syaitan betina yang dah putus haid pula dikehendaki mendatangi ahli-ahli Pas yang berkecuali agar jadi serabut dengan keadaan itu. Kepada mereka dibisikkan rasa serabut, bosan dan menyampah dengan situasi tersebut, sehingga bertekad keluar daripada Pas.Syaitan yang pakar dengan dunia penyiaran dan kewartawanan diminta mendampingi para-para wartawan. Kepada mereka dibisikkan agar menulis sesuatu yang menyebabkan kedua pihak semakin berantakan, ahli semakin goyah, kelab penyokong Pas mula lari dari Pas dan rakyat umum terlupa kepada kenazakkan UMNO.Harapan Iblis, Syaitan, musuh-musuh Islam dan Para Munanfik ialah ingin melihat Pas hancur berkecai sebelum sampai kepelabuhan.Alhamdulillah... akhirnya satu perjumpaan diadakan. Semua pimpinan sebulat kata dan sehati melontar hasutan syaitan sejauh-jauhnya dari saf Pas. Semua ahli Pas kembali tenang dibelakang Imam mereka dengan lafaz "Amiin" yang serentak dan senada. Tatakala semua mereka sujud kepada Allah Yang Satu, maka meraunglah Iblis diiringi jeritan keras para syaitan-syaitan dengan penuh kehampaan. Namun mesyuarat Post Mortem segera diadakan dan satu perancangan baru sedang dirangka. Jeritan dan tangisan mereka bukan bermakna mereka jemu dan serik. Justeru itu awaslah wahai ahli Pas.....
at
11:04 AM

4 comments:



Kedudukan Ulama dalam Islam (Jaga adab kita)

Tidak samar bagi setiap muslim akan kedudukan ulama dan tokoh agama, serta tingginya kedudukan, martabat dan kehormatan mereka dalam hal kebaikan mereka sebagai teladan dan pemimpin yang diikuti jalannya serta dicontoh perbuatan dan pemikiran mereka. Para ulama bagaikan lentera penerang dalam kegelapan dan menara kebaikan, juga pemimpin yang membawa petunjuk dengan ilmunya, mereka mencapai kedudukan al-Akhyar (orang-orang yang penuh dengan kebaikan) serta derajat orang-orang yang bertaqwa. Dengan ilmunya para ulama menjadi tinggi kedudukan dan martabatnya, menjadi agung dan mulia kehormatannya. Sebagaimana Allah Ta’ala berfirman:قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ Katakanlah,“Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” (QS. az-Zumar: 9)Dan firman-Nya Azza wa Jalla:يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍNiscaya Allah akan mengangkat (derajat) orang-orang yang diberi ilmu beberapa derajat.” (QS. al-Mujadilah: 11)Diantara keutamaannya adalah para malaikat akan membentangkan sayapnya karena tunduk akan ucapan mereka, dan seluruh makhluk hingga ikan yang berada di airpun ikut memohonkan ampun baginya. Para ulama itu adalah pewaris Nabi, dan sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyala ilmu, dan pewaris sama kedudukannya dengan yang mewariskannya, maka bagi pewaris mendapatkan kedudukan yang sama dengan yang mewariskannya itu.Di dalam hadits Abi Darda radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,“Barangsiapa yang meniti suatu jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga. Sesungguhya para malaikat akan membuka sayapnya untuk orang yang menuntut ilmu karena ridha dengan apa yang mereka lakukan. Dan sesungguhnya seorang yang alim akan dimohonkan ampun oleh makhluk yang ada di langit maupun di bumi hingga ikan yang berada di air. Sesungguhnya keutamaan orang alim atas ahli ibadah seperti keutamaan bulan purnama atas seluruh bintang. Sesungguhnya para ulama itu pewaris para Nabi. Dan sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu. Dan barangsiapa yang mengambil ilmu itu, maka sesungguhnya ia telah mendapatkan bagian yang paling banyak.” (Shahih, HR Ahmad (V/196), Abu Dawud (3641), at-Tirmidzi (2682), Ibnu Majah (223) dan Ibnu Hibban (80/al-Mawarid).Para ulama telah mewarisi ilmu yang telah dibawa oleh para Nabi, dan melanjutkan peranan dakwah di tengah-tengah umatnya untuk menyeru kepada Allah dan ketaatan kepada-Nya. Juga melarang dari perbuatan maksiat serta membela agama Allah. Mereka berkedudukan seperti rasul-rasul antara Allah dan hamba-hamba-Nya dalam memberi nasehat, penjelasan dan petunjuk, serta untuk menegakkan hujjah, menepis alasan yang tak berdalih dan menerangi jalan.Muhammad bin al-Munkadir berkata,“Sesungguhnya orang alim itu perantara antara Allah dan hamba-hamba-Nya, maka perhatikanlah bagaimana dia bisa masuk di kalangan hamba-hamba-Nya.”Sufyan bin ‘Uyainah berkata,“Manusia yang paling agung kedudukannya adalah yang menjadi perantara antara Allah dengan hamba-hamba-Nya, yaitu para Nabi dan ulama.”Sahl bin Abdullah berkata,“Barangsiapa yang ingin melihat majlisnya para Nabi, maka hendaklah dia melihat majelisnya para ulama, dimana ada seseorang yang datang kemudian bertanya, ‘Wahai fulan apa pendapatmu terhadap seorang laki-laki yang bersumpah kepada istrinya demikian dan demikian?’ Kemudian dia menjawab, ‘Istrinya telah dicerai.’ Kemudian datang orang lain dan bertanya, ‘Apa pendapatmu tentang seorang laki-laki yang bersumpah pada istrinya demikian-demikian?’ Maka dia menjawab, ‘Dia telah melanggar sumpahnya dengan ucapannya ini.’ Dan ini tidak dimiliki kecuali oleh Nabi atau orang alim. (maka cari tahulah tentang mereka itu).”Maimun bin Mahran berkata,“Perumpamaan seorang alim disuatu negeri itu, bagaikan mata air yang tawar di negeri itu.”Jikalau para ulama memiliki kedudukan dan martabat yang tinggi seperti itu, maka wajib atas orang-orang yang awam untuk menjaga kehormatan serta kemuliaannya.Dari Ubadah bin Ashomit radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,“Bukan termasuk umatku orang yang tidak memuliakan orang yang lebih tua, tidak menyayangi yang lebih muda, dan tidak tahu kedudukan ulama.”Dan di antara hak para ulama adalah mereka tidak diremehkan dalam hal keahlian dan kemampuannya, yaitu menjelaskan tentang agama Allah, serta penetapan hukum-hukum dan yang semisalnya dengan mendahului mereka, atau merendahkan kedudukannya, serta sewenang-wenang dengan kesalahannya, juga menjauhkan manusia darinya atau perbuatan-perbuatan yang biasa dilakukan oleh orang-orang jahil yang tidak tahu akan kedudukan dan martabat para ulama.Satu hal yang sudah maklum bagi setiap orang, bahwa mempercayakan setiap cabang-cabang ilmu tidak dilakukan kecuali kepada para ahli dalam bidangnya. Jangan meminta pendapat tentang kedokteran kepada makanik, dan jangan pula meminta pendapat tentang senibena kepada para dokter, maka janganlah meminta pendapat dalam suatu ilmu kecuali kepada para ahlinya.Maka bagaimana dengan ilmu syariah, pengetahuan tentang hukum-hukum dan fiqh kontemporer? Bagaimana kita meminta pendapat kepada orang yang tidak terkenal alim mengenainya dan tidak pula punya kemampuan memahaminya jauh sekali sebagai ulama yang mujtahid dan para imam yang kukuh ilmunya serta ahli fiqh yang memiliki keupayaan sebagai ahli istimbath?Allah Ta’ala berfirman:وَإِذَ الْأَمْنِ ا جَاءَهُمْأَوِ الْخَوْفِ مِنَأَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا"Dan apabila sampai kepada mereka suatu berita tenأَمْرٌtang keamanan ataupun ketakutan, mereka (langsung) menyiarkannya, (padahal) apabila mereka menyerahkannya kepada Rasul dan ulil amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya (secara resmi) dari mereka (Rasul dan ulil amri). Sekiranya bukan karena karunia dan rahmat Allah kepadamu, tentulah kamu mengikuti setan, kecuali sebagian kecil saja (di antara kamu). (QS. an-Nisa`: 83)Dan yang dimaksud dengan Ulil Amri dalam ayat ini adalah para ulama yang 'Alim dan cermat dalam beristimbath hukum-hukum syariat baik dari kitab maupun sunnah, karena nash-nash yang jelas tidaklah cukup untuk menjelaskan seluruh permasalahan kontemporer dan hukum-hukum terkini, dan tidaklah begitu mahir untuk beristimbath serta mengerluarkan hukum-hukum dari nash-nash kecuali para ulama yang berkelayakan.Abul ‘aliyah mengatakan tentang makna “Ulil Amri” dalam ayat ini, “Mereka adalah para ulama, tidakkah kamu tahu Allah berfirman, ‘(Padahal) apabila mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya (secara resmi) dari mereka (Rasul dan Ulil Amri)’.”Dari Qatadah, “(Padahal) apabila mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka”, dia mengatakan, “Kepada ulamanya.” “Tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya (secara resmi) dari mereka (Rasul dan Ulil Amri).”, tentulah orang-orang yang membahas dan menyelidikinya mengetahui akan hal itu.Dan dari Ibu Juraij, “(Padahal) apabila mereka menyerahkannya kepada Rasul” sehingga beliaulah yang akan memberitakannya “dan kepada Ulil Amri” orang yang faqih dan faham agama.Al-Hafidz Ibnu Hajar mengatakan dalam Fath al-Bari:Ibnu Attin menukil dari ad-Dawudi, bahwasanya beliau menafsirkan firman Allah Ta’ala “Dan Kami turunkan az-Zikir (al-Qur`an) kepadamu, agar engkau menerangkan kepada manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka.” An-Nahl : 44, berkata: Allah Ta’ala banyak menurunkan perkara-perkara yang masih bersifat global, kemudian ditafsirkan oleh Nabi-Nya apa-apa yang diperlukan pada waktu itu, sedangkan apa-apa yang belum terjadi pada saat itu, penafsirannya di wakilkan kepada para ulama. Sebagaimana firman Allah Ta’ala : (padahal) apabila mereka menyerahkannya kepada Rasul dan ulil amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya (secara resmi) dari mereka. (QS. an-Nisa`: 83)Al-’Allamah Abdurrahman bin Sa’di rahimahullahu menafsirkan ayat ini:Ini merupakan pelajaran tentang adab dari Allah untuk para hamba-Nya, bahwa perbuatan mereka tidak layak, maka sewajarnya bagi mereka, apabila ada urusan yang penting, juga untuk kemaslahatan umum, yang berkaitan dengan keamanan dan kebahagiaan kaum mukminin, atau ketakutan yang timbul dari suatu musibah, maka wajib bagi mereka untuk memperjelas dan tidak tergesa-gesa untuk menyebarkan berita itu, bahkan mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri dikalangan mereka, yang ahli dalam hal pemikiran ilmu, dan nasehat , yang faham akan permasalahan, kemaslahatan dan mafsadatnya. Jikalau mereka memandang pada penyebaran berita itu ada maslahat dan sebagai penyemangat bagi kaum mukminin, yang membahagiakan mereka, serta dapat melindungi dari musuh-musuhnya maka hal itu dilakukan, dan apabila mereka memandang hal itu tidak bermanfaat, atau ada manfaatnya akan tetapi mudhorotnya lebih besar dari manfaatnya maka tidak menyebarkan berita itu, oleh karena itu Allah berfirman : “tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya (secara resmi) dari mereka.” Yaitu: mengerahkan pikiran dan pandangannya yang lurus serta ilmunya yang benar.Dan dalam hal ini ada kaidah tentang etika (adab) yaitu: apabila ada pembahasan dalam suatu masalah hendaknya di berikan kepada ahlinya dan tidak mendahului mereka, karena itu lebih dekat dengan kebenaran dan lebih selamat dari kesalahan. Juga ada larangan untuk tergesa-gesa menyebarkan berita tatkala mendengarnya, yang patut adalah dengan memperhatikan dan merenungi sebelum berbicara, apakah ada maslahat maka disebarkan atau mudharat maka dicegah. Selesai ucapan syaikh rahimahullahu.Dengan penjelasan ini diketahui wahai teman-teman semua, bahwa perkara yang sulit dan hukum-hukum yang kontemporer serta penjelasan hukum-hukum syariatnya tidak semua orang boleh campur tangan dalam masalah itu, kecuali para ulama yang memiliki bashirah dalam agama.Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullahu berkata,“Jabatan dan kedudukan tidaklah menjadikan orang yang bukan alim menjadi orang yang alim, kalau seandainya ucapan dalam ilmu dan agama itu berdasarkan kedudukan dan jabatan niscaya khalifah dan sulthan (pemimpin negara) lebih berhak untuk berpendapat dalam ilmu dan agama. Juga dimintai fatwa oleh manusia, dan mereka kembali kepadanya pada permasalahan yang sulit difahami baik dalam ilmu ataupun agama. Apabila pemimpin negara saja tidak mengaku akan kemampuan itu pada dirinya, dan tidak memerintahkan rakyatnya untuk mengikuti suatu hukum dalam satu pendapat tanpa mengambil pendapat yang lain, kecuali dengan al-Qur`an dan as-Sunnah, maka orang yang tidak memiliki jabatan dan kedudukan lebih tidak dianggap pendapatnya.” Selesai ucapan Ibnu Taimiyah.Dan kita memohon kepada Allah Ta’ala agar memberkati kita, dengan adanya para ulama, juga memberikan kita manfaat dengan ilmu mereka, serta membalas mereka dengan sebaik-baik balasan. Sesungguhnya Allah Maha mendengar dan mengabulkan permintaan.
at
9:04 AM

1 comments:
Ikelah said...
jazakallah
23 July, 2009 16:50
Post a Comment



Mana Ulama' UMNO ? Bantu la Najib ...

Sejak keputusan PRK Manek Urai saya kurang berkesempatan untuk Up-date blog ini, hanya sekadar buka laptop untuk membaca tulisan blog sahabat-sahabat sahaja. Sebenarnya seronok membaca celoteh,komentar dan info yang dipaparkan oleh sahabat-sahabat seluruh negara. Sesungguhnya perkongsian ilmu,maklumat dan pengalaman akan menyegarkan minda lebih-lebih lagi dalam mengharungi gelombang tipudaya Umno yang semakin terjerat. Umno ibarat "harimau tua yang cedera".. sudah tentu banyak kerja-kerja nekad yang akan dilakukannya sebelum menemui ajal. Pertembungan sihat dengan pembangkang ternyata sudah tidak menarik minat UMNO/ BN. Boleh jadi kerana deria baunya sudah tercium aroma kekalahan di Manek Urai, menyebabkan Najib selaku Presiden UMNO lebih sanggup turun ke Ijtima Tabligh di Sepang berbanding menjengguk pengundi Manek Urai.Apa yang menarik perhatian saya ialah betapa baculnya Ulama' Umno. Apa sebenarnya fungsi mereka di dalam Umno?. Sepatutnya apabila Najib kecut untuk berdebat secara terbuka dengan Tok Guru, merekalah yang seharusnya menampilkan wajah menyambut cabaran Tok Guru. Kerana yang tok guru kata sesat itu ialah UMNO bukan disebut nama Najib. Maka sudah tentu semua ahli Umno kena pertahankan parti mereka dengan hujah-hujah yang benar, dan tidak ada orang yang paling layak berhujah soal sesat atau tidak sesat selain ulama' yang sekian lama mengUMNOkan diri mereka. Pada awal cabaran tok guru itu, saya mengharapkan ulama Umno tanpil menawarkan diri. Kerana bagi saya jika sekiranya debat Tok guru dan Najib jadi kenyataan rasanya tak ramai yang minat untuk menonton siaran langsung tersebut. Kerana semua orang tahu, apalah yang akan dihujjahkan oleh Najib bagi mematahkan kenyataan Tok guru. Saya fikir waktu itu mesti ada ulama Umno yang dengan penuh kejantanan akan menawarkan diri, paling tidak untuk menyelamatkan maruah Presiden mereka. berlori ulama Umno dihantar kononnya untuk brain-wash kami. Maka datanglah mereka dengan lagak penyelamat Bangsa Melayu dan Islam. Cara untuk menyelamatkannya ialah dengan cara bekerjasama dengan Kerajaan UMNO. Pimpinan Pas termasuk Tok Guru Nik Aziz dan Tn Guru Haji Hadi menjadi sasaran ceramah mereka. Kononnya kedua-dua orang pimpinan itu gagal memahami Fiqh Aulawiyyat lah, Usul Fiqh lah, Fiqh Waqieyyah lah dan macam-macam. Tapi sekarang mana dia Ulama Umno yang mahir Fiqh itu. Tampil lah kekaca Tv dan menerima cabaran Tok Guru. Malang sungguh mereka. Nak kata masuk Umno kerana nak jaga Islam, tak juga mereka mampu mempastikan Islam menjadi dasar Umno. Nak kata untuk jaga UMNO tak pulak mereka sanggup berdebat bagi mempertahankan maruah parti mereka. Dah tu apa yang mereka buat sebenarnya dalam UMNO?. Jaga periuk nasi? kalau nak jaga periuk nasi lebih baik kamu jangan belajar agama, lebih baik awal-awal lagi kamu masuk kelas masakan. Jadi Chef jangan jadi ulama, pakai topi tinggi jangan pakai serban.
Renung-renunglah wahai ulama dalam Umno.
at
11:52 PM

0 comments:
Post a Comment

Monday, July 27, 2009

name bagi kaabah yang dibina olrh abrohah...


nie pulak gambar peti ais zaman abrohah..

gambar2 sejarah di yaman


nie gambar kaabah yang dibina oleh abrohah.kaabah yang di binanya bulat jer...

Sunday, July 26, 2009

ceritaku di yaman.....









nie gambar saye ngan ghafur...kami dalam muzium perang yaman.



mcam2 le jugak kisah2 yang menyedihkan di muzium perang nie...



nie pulak gambar ana ngan anam...same2 cover macho gitu depan kete tradisi yaman...

HALWA TELINGA

Blogger template 'Browniac' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP